Rozjíždíte start-up? Deset tipů, jak ušetřit na provozních nákladech

Publikováno: 4. 8. 2021

Start-up definujeme jako počáteční fázi životního cyklu podniku, ve které se podnikatel pohybuje od fáze návrhu základní struktury podnikání až po zahájení provozu a obchodu. Toto období často vyžaduje velké množství vstupních nákladů, proto je důležité vytvořit takový provoz, který bude vložené prostředky využívat co nejefektivněji. V následujícím článku získáte tipy, jak v úvodní fázi podnikání tyto prostředky co nejvíce ušetřit.

1. Outsourcing

Doby, kdy si firma každý proces a vybavení zajišťovala sama, jsou naštěstí již dávno pryč. Díky outsourcingu se o vedlejší procesy a vybavení postará externí dodavatel, který dané problematice rozumí. Podnik se tím pádem vyhne budování daného vnitřního procesu, a může se tak zaměřit na svou hlavní činnost. Z hlediska procesů přichází v úvahu outsourcing IT, HR, právních služeb a samozřejmě též účetnictví.

Outsourcing

In-House

+

-

+

-

Snížení nákladů

Závislost na jiném subjektu

Úplná kontrola

Vysoké náklady

Flexibilita

Ztráta kontroly

Vysoká operabilita

Obtížnost udržování vysoké úrovně

Odbornost

Nedochází k rozvoji firemního kapitálu

Menší riziko

Odpovědnost za oblast mimo specializaci

Co projekt, to jiný specialista

Přenesení odpovědnosti a rizik

Riziko cizího subjektu v interním prostředí

Rozvoj vlastního kapitálu

Časová náročnost rozvoje lidských zdrojů

Snadnější kontrola výdajů

U vybavení se pak jedná například o automobily či kancelářský hardware, o kterém též hovoří následující bod.

2. Hardware

V případě hardwaru se u start-upů nabízí hned několik způsobů, jak ušetřit. Důležité však je dát si pozor na různá úskalí, která mohou v této snaze o snížení nákladů nastat.

Jedním z nich je například nákup již vybalených, avšak nepoužitých přístrojů. Doporučuje se vyvarovat příliš starým kusům hardwaru, které mohou mít oproti novějším modelům zvýšenou energetickou náročnost. Mnohdy tak lákavá cena nemusí být po připočítání dodatečných nákladů na servis ve finále tak zajímavá, jako se zdála na začátku

Například u tiskáren stojí za zvážení namísto pořizování vlastního vybavení jejich outsourcování. Výhodou takového postupu je, že veškerý servis stroje spadá pod zajišťovací firmu. V tabulce níže jsou uvedeny příklady nákladů spojených s pronájmem běžného typu kancelářské tiskárny Konica Minolta bizhub C3350 u vybraných firem, jejíž pořizovací cena převyšuje částku 30 tisíc Kč. Není těžké si spočítat, že i při dlouhodobějším pronájmu se jedná o levnější variantu provozování kancelářské tiskárny.

 

Tomados

Kancl.cz

Tisknemechytre

PrintSmart

Nejlevnější základní sazba za pronájem

480 Kč/měsíc

429 Kč/měsíc

780 Kč/měsíc

590 Kč/měsíc

Černobílý tisk

0,22 Kč/str

0,2 Kč/str

0,3 Kč/str

0,29 Kč/str

Barevný tisk

1,2 Kč/str

0,9 Kč/str

1,4 Kč/str

1,39 Kč/str

Možnost nižší sazby při větším objemu tisku?

Ano

Ne

Ne

Ano

Servis a doprava v ceně?

Ano

Ano

Ano

Ano

V oblasti tisku pak připadá v úvahu i poučení zaměstnanců v oblasti ekonomicky efektivního tisku.

3. Software

U softwaru lze často využít aplikací, jež jsou v základní verzi zcela zdarma nebo stojí jen zlomek toho, co jejich běžně placené alternativy. V rámci vnitřní komunikace mezi zaměstnanci se nabízí aplikace Slack a Trello, které uživatelům umožňují společnou tvorbu a plánování projektů. Schůzky na bázi videohovoru a livechatu zajistí aplikace Skype či Viber, které jsou obě zcela zdarma. Cloudové úložiště, jež je v dnešní digitální době již nezbytností, obstará například aplikace DropBox. Nabízí se též balíček kancelářských aplikací od firmy Google s názvem Google Workspace. Ten obsahuje kromě sdíleného kalendáře a e-mailu také cloudové úložiště s názvem Google Disc, nástroje k úpravě a sdílení dokumentů Google Documents a aplikaci k uskutečňování videohovorů Google Meets. Důležité je také používání bezpečnostního softwaru, kde můžete vybírat například mezi těmi od firem Avast, McAfee a Norton. Zde však stále platí základní pravidlo, že bezpečnost začíná a končí u zaměstnanců. Největšího zabezpečení tudíž zajistíme jejich pravidelnou osvětou v dané oblasti.

Název

Základní verze zdarma?

Co přináší

Standardní verze

Co přináší navíc

 

Slack

Ano

Mezitýmová komunikace, videohovory jeden na jednoho, 5 GB úložného prostoru na účastníka

165 Kč/měsíc

Hovor až s 15 účastníky najednou, lepší zabezpečení, plná provázanost s Google Drive, Office 365 apod.

 
 

Trello

Ano

Neomezený počet účastníků, max deset projektů najednou, neomezené úložiště pro soubory do 10 MB

222 Kč/měsíc

Neomezený počet projektů, velikost souborů až 250 MB, větší počet funkcí

 
 

DropBox Business

Ne

Zdarma pouze trial verze na 30 dní

263 Kč/měsíc

5 TB digitálního prostoru, 256-bit AES a SSL/TLS, 2 faktorová autentikace

 
 

Google Workspace

Ne, 123 Kč/ měsíc

Videohovory pro až 100 účastníků, 30 GB cloudového úložiště za každého člena

246 Kč/měsíc

Videohovory s možným nahráváním pro až 150 účastníků, 2 TB cloudového úložiště za člena

 
 

Avast

Ano

Blokace virů, kontrola bezpečnosti Wi-Fi připojení, zabezpečení hesel, ochrana před ransomwarem

274 Kč/měsíc

Ochrana až pro 10 zařízení, pokročilé zabezpečení, blokace spamu

 
 

McAfee

Ne

-

183 Kč/měsíc

McAfee small Business security, Ochrana až 10 zařízení, komplexní zabezpečení a flexibilní podpora, cena na první rok zavedení

 
 

Norton

Ne

-

210 Kč/měsíc

Ochrana až pro 5 zařízení, chrana před spywarem, viry, malwarem a ransomwarem, správce hesel, záloha do cloudu až 50 GB

 
 

4. Zaměstnanci

Neustálé motivování a školení zaměstnanců je nejlepší cestou, jak dosáhnout efektivního využívání zdrojů a vysokého pracovního nasazení. Zvýšení platů je po připočtení zákonných odvodů nákladné. V úvahu tedy přicházejí zaměstnanecké benefity, jakožto méně nákladná a daňově výhodnější forma ocenění jejich výkonu. Velkou výhodou je, že řada těchto benefitů je pro zaměstnavatele i daňově uznatelných. Mezi takové se řadí například příspěvek na stravování, který je pro rok 2021 daňově uznatelný do výše 75,60 Kč. Příspěvek na penzijní připojištění či životní pojištění, který je uznatelný až do výše 50 000 Kč. Příspěvek na přechodné ubytování je pak za specifických podmínek uznatelný do výše 3 500 Kč.

Mezi další daňově uznatelné zaměstnanecké výhody pak patří dovolená navíc, bezplatné poskytnutí služebního vozidla zaměstnanci pro soukromé účely, příspěvek na cestovné či poskytnutí pitné vody na pracovišti.

Zbylé benefity jsou tzv. daňově neuznatelné, tedy zaměstnavatel je poskytuje ze zisku. Jedná se například o příspěvky na kulturu a sport, věcné dary, příspěvek na rekreaci či poskytnutí občerstvení a nealkoholických nápojů na pracovišti. U začínajících akciových firem stojí též za zvážení využití zaměstnaneckých opcí na firemní akcie.

Z hlediska zavedení zaměstnaneckých benefitů je zde krom standardního systému možnost i takzvaného systému Cafeteria. Ten do jisté míry využívá principy gamifikace a umožňuje zaměstnancům si na základě bodů obdržených za jejich pracovní výkon zvolit z nabízených benefitů ty, které jsou pro ně vyhovující.

5. Kanceláře

Mít vlastní kancelář není v dnešní době vyloženě nutnost. Proto stojí za zvážení, zda je ve vašem případě potřeba soukromé kanceláře opravdu nezbytná. Pokud není, je možné využít takzvaných coworkingových center. Ta nabízejí flexibilní plán pronájmu třeba jen určité dny v týdnu. Nabízejí často veškeré potřebné kancelářské vybavení a využít lze i zasedacích místností. Další výhodou pak může být i získání nových kontaktů od firem a jiných start-upů, které na stejném místě působí. Vznik coworkingových center je stále na vzestupu, poptávka po nich se zvyšuje. V následující tabulce je uveden výběr takových coworking center v Praze a Brně.

 

Adresa

Vstup pro jednu osobu/den

Neomezený přístup

Běžná otevírací doba

Možnost soukromé kanceláře?

Informace ke službě

Coworking Praha

Work Lounge

Václavské nám. 3

330 Kč/den

od 4000 Kč/měsíc

po-pá 9-17h

Ano

Dodatečné tarify dle potřebného vybavení a služeb

Pernerova 51

ImpactHub Praha

Drtinova 10

390 Kč/den

3990 Kč/měsíc

po-pá 8:30-18:30h

Ano

Flexibilní tarif, možnost i mimo běžnou otevírací dobu

Koperníkova 10

500 Kč/den

4890 Kč/měsíc

LocusWorkspace

Slezská 45

400 Kč/den

3500 Kč/měsíc

po-pá 9:30-17:30h

Ne

Možnost i mimo běžnou otevírací dobu

Coworking Brno

Impact Hub

Cyrilská 7

320 Kč/den

2990 Kč/měsíc

po-pá 8-18h

Ano

Flexibilní tarif, možnost i mimo běžnou otevírací dobu

CowoBrno

Moravské nám. 4

300 Kč/den

3000 Kč/měsíc

po-pá 8-18h

Ano

Kancelářské vybavení k zapůjčení dle volby tarifu

Coworking Mitrovski

Veletržní 716

250 Kč/den

2541 Kč/měsíc

po-pá 8-21h

Ne

Pevný tarif


Zaujal Vás článek a chtěli byste číst dál? Celý článek máte na dosah ruky, stačí vyplnit formulář níže.

Stáhněte si zdarma rozšířenou verzi této studie.

Stáhnout studii
  • Více tipů a rad, jak ušetřit
  • Další tabulky se srovnáním služeb a produktů
  • Užitečné informace pro každý start-up
  • Studie má 13 stran, PDF.


Zpět