Start-up definujeme jako počáteční fázi životního cyklu podniku, ve které se podnikatel pohybuje od fáze návrhu základní struktury podnikání až po zahájení provozu a obchodu. Toto období často vyžaduje velké množství vstupních nákladů, proto je důležité vytvořit takový provoz, který bude vložené prostředky využívat co nejefektivněji. V následujícím článku získáte tipy, jak v úvodní fázi podnikání tyto prostředky co nejvíce ušetřit.
Doby, kdy si firma každý proces a vybavení zajišťovala sama, jsou naštěstí již dávno pryč. Díky outsourcingu se o vedlejší procesy a vybavení postará externí dodavatel, který dané problematice rozumí. Podnik se tím pádem vyhne budování daného vnitřního procesu, a může se tak zaměřit na svou hlavní činnost. Z hlediska procesů přichází v úvahu outsourcing IT, HR, právních služeb a samozřejmě též účetnictví.
Outsourcing |
In-House |
||
+ |
- |
+ |
- |
Snížení nákladů |
Závislost na jiném subjektu |
Úplná kontrola |
Vysoké náklady |
Flexibilita |
Ztráta kontroly |
Vysoká operabilita |
Obtížnost udržování vysoké úrovně |
Odbornost |
Nedochází k rozvoji firemního kapitálu |
Menší riziko |
Odpovědnost za oblast mimo specializaci |
Co projekt, to jiný specialista |
|||
Přenesení odpovědnosti a rizik |
Riziko cizího subjektu v interním prostředí |
Rozvoj vlastního kapitálu |
Časová náročnost rozvoje lidských zdrojů |
Snadnější kontrola výdajů |
U vybavení se pak jedná například o automobily či kancelářský hardware, o kterém též hovoří následující bod.
V případě hardwaru se u start-upů nabízí hned několik způsobů, jak ušetřit. Důležité však je dát si pozor na různá úskalí, která mohou v této snaze o snížení nákladů nastat.
Jedním z nich je například nákup již vybalených, avšak nepoužitých přístrojů. Doporučuje se vyvarovat příliš starým kusům hardwaru, které mohou mít oproti novějším modelům zvýšenou energetickou náročnost. Mnohdy tak lákavá cena nemusí být po připočítání dodatečných nákladů na servis ve finále tak zajímavá, jako se zdála na začátku
Například u tiskáren stojí za zvážení namísto pořizování vlastního vybavení jejich outsourcování. Výhodou takového postupu je, že veškerý servis stroje spadá pod zajišťovací firmu. V tabulce níže jsou uvedeny příklady nákladů spojených s pronájmem běžného typu kancelářské tiskárny Konica Minolta bizhub C3350 u vybraných firem, jejíž pořizovací cena převyšuje částku 30 tisíc Kč. Není těžké si spočítat, že i při dlouhodobějším pronájmu se jedná o levnější variantu provozování kancelářské tiskárny.
|
Tomados |
Kancl.cz |
Tisknemechytre |
PrintSmart |
Nejlevnější základní sazba za pronájem |
480 Kč/měsíc |
429 Kč/měsíc |
780 Kč/měsíc |
590 Kč/měsíc |
Černobílý tisk |
0,22 Kč/str |
0,2 Kč/str |
0,3 Kč/str |
0,29 Kč/str |
Barevný tisk |
1,2 Kč/str |
0,9 Kč/str |
1,4 Kč/str |
1,39 Kč/str |
Možnost nižší sazby při větším objemu tisku? |
Ano |
Ne |
Ne |
Ano |
Servis a doprava v ceně? |
Ano |
Ano |
Ano |
Ano |
V oblasti tisku pak připadá v úvahu i poučení zaměstnanců v oblasti ekonomicky efektivního tisku.
U softwaru lze často využít aplikací, jež jsou v základní verzi zcela zdarma nebo stojí jen zlomek toho, co jejich běžně placené alternativy. V rámci vnitřní komunikace mezi zaměstnanci se nabízí aplikace Slack a Trello, které uživatelům umožňují společnou tvorbu a plánování projektů. Schůzky na bázi videohovoru a livechatu zajistí aplikace Skype či Viber, které jsou obě zcela zdarma. Cloudové úložiště, jež je v dnešní digitální době již nezbytností, obstará například aplikace DropBox. Nabízí se též balíček kancelářských aplikací od firmy Google s názvem Google Workspace. Ten obsahuje kromě sdíleného kalendáře a e-mailu také cloudové úložiště s názvem Google Disc, nástroje k úpravě a sdílení dokumentů Google Documents a aplikaci k uskutečňování videohovorů Google Meets. Důležité je také používání bezpečnostního softwaru, kde můžete vybírat například mezi těmi od firem Avast, McAfee a Norton. Zde však stále platí základní pravidlo, že bezpečnost začíná a končí u zaměstnanců. Největšího zabezpečení tudíž zajistíme jejich pravidelnou osvětou v dané oblasti.
Název |
Základní verze zdarma? |
Co přináší |
Standardní verze |
Co přináší navíc |
|
Slack |
Ano |
Mezitýmová komunikace, videohovory jeden na jednoho, 5 GB úložného prostoru na účastníka |
165 Kč/měsíc |
Hovor až s 15 účastníky najednou, lepší zabezpečení, plná provázanost s Google Drive, Office 365 apod. |
|
Trello |
Ano |
Neomezený počet účastníků, max deset projektů najednou, neomezené úložiště pro soubory do 10 MB |
222 Kč/měsíc |
Neomezený počet projektů, velikost souborů až 250 MB, větší počet funkcí |
|
DropBox Business |
Ne |
Zdarma pouze trial verze na 30 dní |
263 Kč/měsíc |
5 TB digitálního prostoru, 256-bit AES a SSL/TLS, 2 faktorová autentikace |
|
Google Workspace |
Ne, 123 Kč/ měsíc |
Videohovory pro až 100 účastníků, 30 GB cloudového úložiště za každého člena |
246 Kč/měsíc |
Videohovory s možným nahráváním pro až 150 účastníků, 2 TB cloudového úložiště za člena |
|
Avast |
Ano |
Blokace virů, kontrola bezpečnosti Wi-Fi připojení, zabezpečení hesel, ochrana před ransomwarem |
274 Kč/měsíc |
Ochrana až pro 10 zařízení, pokročilé zabezpečení, blokace spamu |
|
McAfee |
Ne |
- |
183 Kč/měsíc |
McAfee small Business security, Ochrana až 10 zařízení, komplexní zabezpečení a flexibilní podpora, cena na první rok zavedení |
|
Norton |
Ne |
- |
210 Kč/měsíc |
Ochrana až pro 5 zařízení, chrana před spywarem, viry, malwarem a ransomwarem, správce hesel, záloha do cloudu až 50 GB |
|
Neustálé motivování a školení zaměstnanců je nejlepší cestou, jak dosáhnout efektivního využívání zdrojů a vysokého pracovního nasazení. Zvýšení platů je po připočtení zákonných odvodů nákladné. V úvahu tedy přicházejí zaměstnanecké benefity, jakožto méně nákladná a daňově výhodnější forma ocenění jejich výkonu. Velkou výhodou je, že řada těchto benefitů je pro zaměstnavatele i daňově uznatelných. Mezi takové se řadí například příspěvek na stravování, který je pro rok 2021 daňově uznatelný do výše 75,60 Kč. Příspěvek na penzijní připojištění či životní pojištění, který je uznatelný až do výše 50 000 Kč. Příspěvek na přechodné ubytování je pak za specifických podmínek uznatelný do výše 3 500 Kč.
Mezi další daňově uznatelné zaměstnanecké výhody pak patří dovolená navíc, bezplatné poskytnutí služebního vozidla zaměstnanci pro soukromé účely, příspěvek na cestovné či poskytnutí pitné vody na pracovišti.
Zbylé benefity jsou tzv. daňově neuznatelné, tedy zaměstnavatel je poskytuje ze zisku. Jedná se například o příspěvky na kulturu a sport, věcné dary, příspěvek na rekreaci či poskytnutí občerstvení a nealkoholických nápojů na pracovišti. U začínajících akciových firem stojí též za zvážení využití zaměstnaneckých opcí na firemní akcie.
Z hlediska zavedení zaměstnaneckých benefitů je zde krom standardního systému možnost i takzvaného systému Cafeteria. Ten do jisté míry využívá principy gamifikace a umožňuje zaměstnancům si na základě bodů obdržených za jejich pracovní výkon zvolit z nabízených benefitů ty, které jsou pro ně vyhovující.
Mít vlastní kancelář není v dnešní době vyloženě nutnost. Proto stojí za zvážení, zda je ve vašem případě potřeba soukromé kanceláře opravdu nezbytná. Pokud není, je možné využít takzvaných coworkingových center. Ta nabízejí flexibilní plán pronájmu třeba jen určité dny v týdnu. Nabízejí často veškeré potřebné kancelářské vybavení a využít lze i zasedacích místností. Další výhodou pak může být i získání nových kontaktů od firem a jiných start-upů, které na stejném místě působí. Vznik coworkingových center je stále na vzestupu, poptávka po nich se zvyšuje. V následující tabulce je uveden výběr takových coworking center v Praze a Brně.
|
Adresa |
Vstup pro jednu osobu/den |
Neomezený přístup |
Běžná otevírací doba |
Možnost soukromé kanceláře? |
Informace ke službě |
|
Coworking Praha |
|||||||
Work Lounge |
Václavské nám. 3 |
330 Kč/den |
od 4000 Kč/měsíc |
po-pá 9-17h |
Ano |
Dodatečné tarify dle potřebného vybavení a služeb |
|
Pernerova 51 |
|||||||
ImpactHub Praha |
Drtinova 10 |
390 Kč/den |
3990 Kč/měsíc |
po-pá 8:30-18:30h |
Ano |
Flexibilní tarif, možnost i mimo běžnou otevírací dobu |
|
Koperníkova 10 |
500 Kč/den |
4890 Kč/měsíc |
|||||
LocusWorkspace |
Slezská 45 |
400 Kč/den |
3500 Kč/měsíc |
po-pá 9:30-17:30h |
Ne |
Možnost i mimo běžnou otevírací dobu |
|
Coworking Brno |
|||||||
Impact Hub |
Cyrilská 7 |
320 Kč/den |
2990 Kč/měsíc |
po-pá 8-18h |
Ano |
Flexibilní tarif, možnost i mimo běžnou otevírací dobu |
|
CowoBrno |
Moravské nám. 4 |
300 Kč/den |
3000 Kč/měsíc |
po-pá 8-18h |
Ano |
Kancelářské vybavení k zapůjčení dle volby tarifu |
|
Coworking Mitrovski |
Veletržní 716 |
250 Kč/den |
2541 Kč/měsíc |
po-pá 8-21h |
Ne |
Pevný tarif |